Poradnik konsumenta
PORADNIK KONSUMENTA
Prawa konsumentów uregulowane są w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
Przedsiębiorcy ogłaszający promocję mają obowiązek podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni przed aktualną obniżką. Zakazane zostaje wprowadzanie na rynek towarów z gorszym składem niż towar sprzedawany w innych krajach UE. Internetowe serwisy handlowe mają obowiązek wyraźnie informować czy sprzedający jest przedsiębiorcą, czy też osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i czy do danej transakcji zastosowanie mają przepisy chroniące konsumentów. Do 30 dni wydłużono termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta lub na wycieczce. Na pokazach nadal obowiązuje 14 dniowy termin na odstąpienie od umowy. Przedsiębiorcę obowiązuje zakaz pobierania od konsumenta płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu, podczas wycieczki i podczas pokazu, a także zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki.
Sprzedawca ponosi wobec konsumenta odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Towar jest zgodny z umową, w szczególności gdy zgodne z umową są jego opis, rodzaj, ilośc, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji. Nadto, towar jest zgodny z umową, gdy nadaje się do celu, do którego jest on potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował. Ponadto, aby towar został uznany za zgodny z umową musi nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, być dostarczony z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać, być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumento przed zawarciem umowy i odpowiadać opisowi takiej próbki lub wzoru.
Ustawa przewiduje sekwencyjność roszczeń. Jeżeli towar jest niezgodny z umową, w pierwszej kolejności konsument może żądać: naprawy lub wymiany towaru na nowy. Obniżka ceny lub odstąpienie od umowy są możliwe w kolejnym etapie postępowania reklamacyjnego. Co ważne, konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny.
Terminy: Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową wynosi dwa lata. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia. Termin przedawnienia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową wydłużono do lat sześciu.
Gwarancja jest dodatkowym zobowiązaniem przedsiębiorcy, poza ustawową odpowiedzialnością z tytułu niezgodności towaru z umową. Gwarancja nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż określone w ustawie o prawach konsumenta, tj. w art. 43d tej ustawy. Gwarancja określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego. Obowiązki gwaranta mogą polegać na naprawie rzeczy, jej wymianie lub zwrocie zapłaconej ceny. Jeżeli w gwarancji nie określono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została wydana kupującemu.
Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, a wykonywanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Jeżeli kupujący reklamuje towar w ramach gwarancji, reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową może złożyć w przypadku odmowy wykonania obowiązków przez gwaranta albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.
Kupujący, który wykonuje uprawnienia z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w gwarancji, a gdy terminu tego nie określono - niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy.
Gwarancja biegnie na nowo w przypadku, gdy gwarant wymieni rzecz na nową lub dokona istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją. W pozostałych przypadkach termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy kupujący nie mógł z niej korzystać.
Do gwarancji stosuje się przepisy od art. 577 do art. 581 Kodeksu cywilnego.