STEM- kluczem do sukcesu w edukacji dzieci i młodzieży
W XXI w. dostęp do informacji stał się tak łatwy i tak powszechny, że zapamiętywanie dużej liczby faktów i danych statystycznych jest coraz mniej przydatne i nie powinno być głównym celem edukacji. Dużo ważniejsze jest opanowanie i doskonalenie określonych umiejętności i samodzielnego dochodzenia do nowej wiedzy poprzez stawianie właściwych pytań , obserwacje, eksperymenty i wnioskowanie. Kształcenie tych właśnie umiejętności jest jednym z głównych zadań każdej szkoły. Nasz projekt adresowany jest do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych jako tego etapu, kiedy dzieci i młodzież nabywają pewne nawyki, upodobania i uprzedzenia, które bardzo trudno jest zmodyfikować w szkole średniej i na studiach.
Realizacja projektu ma służyć poprawie warunków edukacyjnych szkół biorących udział w projekcie i zmianie postrzegania matematyki i przedmiotów ścisłych przez młodych ludzi. Dzięki wymianie doświadczeń nauczycieli i uczniów uczestnicy będą mieli możliwość wprowadzania innowacyjnych form i metod nauczania w szkołach macierzystych. Szkolenia i warsztaty służyć będą także podniesieniu kwalifikacji nauczycieli zaangażowanych w realizację projektu na różnych polach i wyposażeniu uczniów w nowe umiejętności niezbędne na przyszłym rynku pracy.
Wśród efektów końcowych wymienić można stronę internetową, e-publikację z projektami LEGO, kanał filmowych eksperymentów oraz międzynarodowy słownik terminów naukowych. Poprzez współprace międzynarodową, wyjazdy, stały kontakt poprzez portale społecznościowe i mail rozwinie się mobilność wirtualna oraz rzeczywista, co natomiast będzie służyć przełamywaniu barier społecznych, mentalnych pomiędzy obywatelami Europy. Dzięki warsztatom i specjalnie przygotowanym zajęciom praktycznym uczestnicy rozwiną nie tylko swoje umiejętności kluczowe czy językowe, ale nauczą się tez radzić sobie ze stresem w kontaktach międzyludzkich i są komplementarne wobec szkolnych programów nauczania. Efektem będzie również poznanie kulturę europejskich i promocja regionów, które zostaną odwiedzone. Dzięki takim działaniom mamy szansę wykształcić obywateli Europy pewnych siebie, otwartych, komunikatywnych i szanujących siebie nawzajem . Zwiększą się więc nie tylko kompetencje kluczowe, ale także osobowe i obywatelskie.
W projekt jest zaangażowanych pięć szkół z różnych części Europy. W poszczególnych spotkaniach udział weźmie prawie 100 osób, a zakres oddziaływania projektu będzie znacznie większ, ponieważ efekty pracy będą upowszechniane w środowisku lokalnym oraz umieszczane w mediach. Oprócz wymienionych już przewidywanych efektów można wymienić także podniesienie jakości i wpływ na trafność oferty edukacyjnej, co zaowocuje także w kolejnych latach po zakończeniu projektu. Nastąpi wzrost motywacji i aktywności nauczycieli, a także zwiększenie motywacji uczniów do „zajęcia się” matematyką i przedmiotami ścisłymi. Umocni się współpraca międzynarodowa. Działania te przyczynią się do promocji szkoły oraz Unii Europejskiej (programów europejskich) w środowisku lokalnym i regionie.
Zakładane produkty:
-prezentacje multimedialne;
- filmy stworzone przez uczestników;
- zdjęcia z poszczególnych akcji, działań i spotkań;
- relacje ze spotkań projektowych;
- słownik angielsko-polsko-litewsko-łotewsko-rumuńsko-grecki z najważniejszymi wyrażeniami i wyrazami niezbędnymi w projekcie;
- prace plastyczne;
- projekty robotów;
-aplikacje edukacyjne;
- publikacje zaplanowane w projekcie;
- kanał filmowy youtube;
- wyniki monitoringu i ewaluacji projektu
Zakładane rezultaty :
- zwiększenie motywacji do nauki przedmiotów ścisłych będących składnikami systemu STEM;
-poszerzenie umiejętności programistycznych naszych uczniów;
- zwiększenie kompetencji kluczowych (matematyka) i umiejętności podstawowych wśród uczniów;
- innowacyjne podejście do nauczania;
- kształcenie kompetencji podstawowych;
- wirtualna i dosłowna mobilność uczestników (uczniów i nauczycieli oraz osób zaangażowanych pośrednio w realizacje projektu, np. rodzice);
- wymiana doświadczeń dotyczących pracy dydaktycznej oraz udziału w podobnych inicjatywach;
- podniesienie jakości i wpływ na trafność oferty edukacyjnej;
- dostosowanie kształconych umiejętności do wymagań rynku pracy;
- wprowadzenie nowych form i metod nauczania;
-działania na rzecz wyrównywania szans;
- uzyskanie europejskiej wartości dodanej;
- kształcenie kreatywnego i krytycznego myślenia;
- doświadczenie w organizacji spotkań międzynarodowych;
- rozbudzenie przedsiębiorczości wszystkich uczestników;
- wzrost poziomu umiejętności faworyzowanych na przyszłym rynku pracy;
- zrozumienie dla praktyk i systemów stosowanych w innych krajach;
- podniesienie świadomości w zakresie wartości edukacji formalnej i nieformalnej, pozaformalnej;
- nowa i wzmocniona współpraca pomiędzy zaangażowanymi w projekt szkołami partnerami;
- wzmocnienie motywacji uczniów i nauczycieli;
- promocja szkoły oraz inicjatyw proponowanych przez Unie Europejską;
-kształcenie i tworzenie sposobów sprawdzania umiejętności przekrojowych (informatyka, przedsiębiorczość, aktywność);
- działania umacniające współpracę w celu wymiany doświadczeń;
- kompetencje osobowe i obywatelskie;
- przyrost wiedzy na temat kultury, klimatu, geografii państw partnerskich.