A Young European Citizen – a study carried out on phases in his career in three different European school systems
Projekt realizowany jest w partnerstwie. Każda z partnerskich szkół będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie określonych zadań, np. stworzenie linku do naszej strony ERASMUS+, zorganizowania Europejskiego Tygodnia w każdym z uczestniczących w projekcie krajów oraz wykonanie przydzielonych zadań zarówno przed wizytą w partnerskich szkołach, jak i po odbytej wizycie.
Ponieważ partnerska szkoła z Hiszpanii gromadzi uczniów w przedziale wiekowym od 3 do 16 lat w ramach naszego projektu związanymi z poszczególnymi etapami edukacyjnymi, będzie odpowiedzialna za pierwszy etap edukacyjny, kiedy uczniowie zaczynają uczyć się nowych przedmiotów takich jak, np. przyroda, historia oraz języków obcych.
Nasze gimnazjum skupi się na aspekcie przejścia uczniów z klasy 6 szkoły podstawowej do klasy 1 gimnazjum. Badanie będzie koncentrowało się na stronie emocjonalnej ucznia związanej ze zmianą środowiska oraz zajmie się czynnikami wpływającymi na uczniowskie wybory, np. presja rówieśnicza, presja rodziców, zakres wiedzy i umiejętności, prestiż szkoły, indywidualne potrzeby itp.
Szkoła z Altentreptow zajmie się procesem poszukiwania przez młodych ludzi odpowiedniej dla nich pracy. Na tym etapie analizy ważną rolę będą odgrywały następujące aspekty: zdobycie wymaganych kwalifikacji, wybór odpowiednich przedmiotów w szkole na dalszym etapie edukacji oraz praktyki jako bardzo ważnych elementów w zdobywaniu kwalifikacji. Ważnym aspektem badań będzie odpowiedź na pytanie : co zrobić, aby czas przeznaczony na edukację i zdobycie zamierzonego wykształcenia był mądrze spożytkowany.
Zakładane produkty:
1. przeprowadzenie kwestionariusza dotyczącego poszczególnych faz przejściowych z jednego etapu edukacyjnego na drugi oraz sprawozdanie w/w raportu,
2. projekty uczniowskie dotyczące trzech różnych systemów edukacyjnych (Polski, Niemiec, Hiszpanii),
3. projekty plastyczne dotyczące zalet i wad rozpoczęcia nauki w nowej szkole, poradnik dla ucznia pt. „ How to start a new school and not get crazy” opatrzone komentarzem w języku angielskim. Prezentacje będą nagrywane.
4. Portfolio dokumentujące spostrzeżenia uczniów dotyczące faz przejściowych w systemach edukacyjnych ich motywacji oraz wyboru odpowiedniej ścieżki edukacyjnej prowadzącej do odpowiedniego wyboru przyszłej kariery zawodowej.
Zakładane rezultaty: Oprócz realizacji poszczególnych zadań projektu w celu zgromadzenia licznych produktów naszej współpracy tj. np. krótkich filmów dokumentujących naszą pracę, prezentacji multimedialnych dotyczących naszych szkół . Niewątpliwie ważnym rezultatem jest wpływ, jaki projekt ma na młodzież angażującą się w jego realizację.
Ponadto ma on na celu uświadomienie uczniom, jak ważny jest każdy etap edukacyjny w dążeniu do zdobycia wymarzonego zawodu. Doświadczenia zdobyte podczas realizacji projektu mają na celu dać im możliwość sprawdzenia się i przygotowania do zdobywania odpowiednich umiejętności i kwalifikacji, poszerzenia horyzontów, aby uczyć się i pracować w państwach Unii Europejskiej.
Wszelkie zadania i produkty naszej współpracy będą prezentowane w naszych szkołach i udostępniane na naszych stronach internetowych oraz platformie eTwinning.
Partnerzy w projekcie:
1. Gymnasium mit Regionaler Schule Altentreptow (gimnazjum i szkoła średnia w Altentreptow w Niemczech)- koordynator projektu;
2. Colegio Labor (prywatne gimnazjum w Vigo w Hiszpanii
GIMNAZJUM NR 11 IM. LOTNIKÓW POLSKICH W KOSZALINIE
ul. Sportowa 19
tel. 94 345 11 54
mail: gim11.koszalin@o2.pl