Aktualności
Sprzedaż energii elektrycznej z ceną dynamiczną - czy korzystna dla wszystkich?
W ostatnim czasie sprzedawcy energii elektrycznej kierują do konsumentów oferty umów z ceną dynamiczną. W ofercie tej cena energii elektrycznej zmienia się co godzinę stosownie do zmian cen na giełdzie energii. Należy podkreślić, że taka umowa będzie korzystna wyłącznie dla odbiorców, którzy znają zasady funkcjonowania rynku i potrafią zarządzać własnym zużyciem prądu. Miejski Rzecznik Konsumentów zachęca, aby przed podjęciem decyzji o wybraniu takiej oferty, dokładnie zapoznać się z jej warunkami oraz zastanowić się, czy posiadamy taką wiedzę i umiejętności, aby zmniejszyć rachunki za prąd. Szczegółowe informacje na temat ofert sprzedaży energii funkcjonujących na rynku znajdziecie Państwo na stronie Urzędu Regulacji Energetyki https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/12238,Rachunki-za-energie-elektryczna-kampania-edukacyjna-URE-nt-umow-z-cena-dynamiczn.html
Kampania społeczna Prezesa UOKiK pt. "Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj."
Miejski Rzecznik Konsumentów zachęca do zapoznania się z informacjami przekazywanymi w ramach kampanii mającej na celu ostrzegać konsumentów przed fałszywymi inwestycjami. Temat kampanii jest wyjątkowo ważny, bowiem w ostatnim czasie coraz więcej konsumentów, w tym mieszkańców Koszalina, pada ofiarami cyberprzestępców. Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na stronie http:/uokik.gov.pl/inwestujesz-daj-sobie-czas-sprawdzaj-czytaj-pytaj
Kampania społeczna Prezesa UOKiK pt. "Stracisz dane, stracisz pieniądze"
Celem kampanii jest ostrzeżenie konsumentów przed próbami wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy. Niestety konsumenci, w szczególności seniorzy, coraz częściej padają ofiarami ceberoszustów. Ich metody są coraz bardziej wyszukane i niemal każdego dnia przybierają nowe formy. Miejski Rzecznik Konsumentów zachęca do zapoznania się z informacjami przygotowanymi w ramach tej kampanii. Znajdziecie je Państwo na stronie: https://uokik.gov.pl/stracisz_dane_stracisz_pieniadze_php
Nieautoryzowane transakcje płatnicze - co robić, gdy z rachunku skradziono pieniądze
W ostatnim czasie nasiliła się plaga kradzieży pieniędzy z kont konsumentów. Rzecznicy Konsumentów, Rzecznik Finansowy a także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymują liczne zgłoszenia związane z nieautoryzowanymi transakcjami płatnicznymi. W efekcie tego stworzona została strona internetowa zawierająca informacje jak nie dać się oszukać i jakie mamy prawa, gdy wbrew naszej woli dojdzie do dokonania oszukańczej transakcji. Przedmiotowa strona internetowa znajduje się pod adresem: http:/finanse.uokik.gov.pl.
Informacje o prawach konsumenta dla Ukraińców
"Wszyscy jesteśmy konsumentami" - w sklepie, pociągu, banku czy zawierając umowę z operatorem telefonicznym, bez względu na to skąd przybywamy. Miejski Rzecznik Konsumentów informuje, że UOKiK uruchomił infolinię w języku ukraińskim: 801 440 220 oraz 22 290 89 16 i e-porady: uaporady@dlakonsumentow.pl . Przydatne informacje w języku ukraińskim znajdziecie Państwo na stronie: http://uakonsument.uokik.gov.pl .
"Sprawdzaj, czytaj, pytaj"
Miejski Rzecznik Konsumentów zachęca do zapoznania się z kampanią Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod hasłem "Sprawdzaj, czytaj, pytaj". Kampania ma zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną wyjątkową sytuacją wynikającą ze stanu epidemii. Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16616
Internetowa strona poświęcona polubownemu rozwiązywaniu sporów konsumenckich tzw. ADR
Na stronie www.polubowne.uokik.gov.pl znajdziecie Państwo informacje na temat możliwości polubownego rozwiązania sporu z przedsiębiorcą. Znajdują się tam odpowiedzi na pytania: kiedy można skorzystać z takiej drogi, ile trwa postępowanie, jak ono przebiega i kto je prowadzi.
Informacja o działaniach UOKiK podjętych w sprawie Volkswagena.
Miejski Rzecznik Konsumentów informuje, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach koncernu Volkswagen. Informacja o tym postępowaniu, a także wskazówki dotyczące działań, jakie mogą podjąć konsumenci posiadający wadliwe auto znajdują się na stronie https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=11968
Prawa konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował stronę www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl , która stanowi kompedium wiedzy na temat praw i obowiązków konsumentów oraz przedsiębiorców. Zachęcam Państwa do zapoznania się z w/w regulacjami.
UKE ostrzega - Jak rozpoznać kosztownego SMS-a?
Każdy z nas nie raz bywa zachęcany, aby za pomocą SMS-a oddać głos w konkursie lub spróbować szczęścia w loterii SMS-owej. Przed decyzją o udziale warto wiedzieć jak dużo może nas kosztować wysłanie tego rodzaju wiadomości tekstowej.
Numery SMS Premium Rate bazują na pewnym schemacie. SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry siedem, kosztują mniej niż dziesięć złotych. O tym jaki będzie to koszt, informuje cyfra znajdująca się po siódemce. Oznacza ona dokładną wartość netto wysyłanej wiadomości SMS. Przykładowo, numer zaczynający się od siedem dwa, oznacza że koszt SMS-a wynosi dwa złote plus VAT.
Możemy spotkać się także z numerami SMS rozpoczynającymi się od cyfry dziewięć. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad dziesięć złotych. W tym przypadku cena - koszt rzeczywisty SMS-a to dwie cyfry po dziewiątce. Przykładowo, numer zaczynający się od dziewięć dwa pięć, oznacza, że koszt SMS-a wynosi dwadzieścia pięć złotych plus vat.
Pamiętajmy - schemat naliczania kosztów SMS-ów jest naprawdę prosty.
Przy numerze SMS zaczynającym się od cyfry siedem, kolejna cyfra po niej przekazuje informację o jego koszcie. Analogicznie, w przypadku numeru SMS-a zaczynającego się od cyfry dziewięć - dwie kolejne cyfry ujawnią cenę netto SMS-a.
W razie wątpliwości lub problemów skontaktuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.
- infolinia 22 330 40 00 (tonowo 1) w godzinach 8.15 – 16.15