W naszym mieście podstawą prawną do przeprowadzania konsultacji społecznych jest Uchwała Rady Miejskiej w Koszalinie
UCHWAŁA Nr XXII/332/2005
Rady Miejskiej w Koszalinie
z dnia 12 stycznia 2005 roku
w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami miasta Koszalin.
Na podstawie art. 5a i art. 40 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r., Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 ) Rada Miejska
w Koszalinie postanawia, co następuje :
§1
1. Ustala się zasady i tryb prowadzenia z mieszkańcami konsultacji w przypadkach przewidzianych ustawą lub innych istotnych dla miasta sprawach.
2. Konsultacje przeprowadzane są w celu poznania opinii mieszkańców o poddanej konsultacjom sprawie.
3. Konsultacje mogą polegać na:
1) wyrażeniu opinii i złożeniu uwag do sprawy będącej przedmiotem konsultacji,
2) udzieleniu odpowiedzi na postawione pytanie lub pytania,
3) wyborze jednego z zaproponowanych rozwiązań.
4. Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są osoby posiadające prawo wyborcze, zameldowane na terenie miasta Koszalina.
5. Konsultacje, w zależności od ich przedmiotu, mogą mieć zasięg:
1) ogólnomiejski
2) lokalny – dotyczący mieszkańców określonego terenu.
6. Przeprowadzenie konsultacji uchwala Rada Miejska.
7. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji powinien określać przedmiot oraz zasięg terytorialny lub środowiskowy konsultacji.
§2
1. Przeprowadzenie konsultacji zarządza Prezydent najpóźniej w terminie 3 miesięcy od podjęcia przez Radę Miejską uchwały o przeprowadzeniu konsultacji.
2. Zarządzenie Prezydenta w sprawie przeprowadzenia konsultacji winno zawierać w szczególności określenie:
1) przedmiotu konsultacji
2) terenu objętego konsultacjami lub uprawnionych do udziału w konsultacjach,
3) terminu i miejsca:
a) wyłożenia materiałów dotyczących sprawy będącej przedmiotem konsultacji,
b) udzielenia wyjaśnień i przyjmowania opinii,
4) jednostek wyznaczonych do udzielenia wyjaśnień i przyjmowania opinii,
5) terminu, w którym mieszkańcy mogą zgłaszać swoje opinie.
3. Zarządzenie Prezydenta ogłasza się poprzez rozplakatowanie na terenie objętym konsultacjami.
4. Termin konsultacji wynosi co najmniej 5 dni, a jego bieg rozpoczyna się najwcześniej po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia zarządzenia o konsultacji.
5. Informacje o zarządzeniu konsultacji podaje się w prasie lokalnej najpóźniej na 7 dni przed pierwszym dniem konsultacji.
§3
Prezydent Miasta najpóźniej 14 dni od dnia zakończenia konsultacji przekazuje jej wyniki Radzie Miejskiej i jednostkom, których dotyczyła sprawa poddana konsultacji.
§4
1. Konsultacje w sprawie projektów statutów jednostek pomocniczych zarządza Prezydent najpóźniej w terminie 3 miesięcy od dnia przekazania Prezydentowi przez Przewodniczącego Rady Miejskiego projektu statutu osiedla.
2. Postanowienia §1 ust 6 i §2 ust. 1 nie mają zastosowania do konsultacji dotyczących projektów statutów osiedli.
§5
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
§6
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Ryszard Wiśniewski