W poszukiwaniu dydaktycznych inspiracji-analiza systemów edukacji szkół europejskich
Po rozpoczęciu projektu planowane są następujące działania:
1. Przedstawienie zasad projektu w szkole, zapoznanie z działaniami, celami i efektami projektu nauczycieli rady pedagogicznej, uczniów i społeczność lokalną- wrzesień 2016
2. Rozpoczęcie działań związanych z przygotowaniem nauczycieli do szkoleń językowych- przygotowanie harmonogramu samokształcenia, organizacja cyklicznych spotkań dokształcających i korygujących umiejętności językowe uczestników prowadzonych przez nauczycieli języka angielskiego w szkole – październik 2016-grudzień 2016
3. Udział w szkoleniach językowych pracowników szkoły- grudzień 2016- do ostatniego szkolenia (proponowane jest przynajmniej jedno spotkanie w tygodniu)
4. Szkolenie uczestników projektu dotyczące zastosowania technologii TIK- październik 2016-marzec 2017 (proponowane jest przeprowadzenie przynajmniej 6 godzin takich zajęć)
5. Analiza organizacji szkoleń, stopnia zaawansowania do wyjazdów, umiejętności językowych i informatycznych uczestników przeprowadzone przez koordynatora i dyrektora- styczeń 2017-marzec 2017. Wyjazdy na szkolenia rok 2017
6. Szkolenie w Finlandii (Structured Study Visit to Shools/ Institutes & Training Seminar in Finland) 16-22.06 2017. W trakcie wyjazdu nauczyciele zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat poszczególnych systemów edukacji, bedą obserwowali lekcje, przeprowadzą dyskusje z wybranymi fińskimi nauczycielami i wymienią się doświadczeniem.
7. Szkolenie w Islandii (Structured Study Visit to Shools/ Institutes & Training Seminar in Iceland) 23-29.04.2017. W trakcie wyjazdu nauczyciele zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat poszczególnych systemów edukacji, będą obserwowali lekcje, przeprowadzą dyskusje z wybranymi islandzkimi nauczycielami i wymienią się doświadczeniem.
8. analiza porównawcza systemów edukacyjnych w Polsce i w dwóch w/w krajach dokonana wspólnie przez uczestników, koordynatora i dyrektora szkoły. Wnioski zostaną wyciągnięte i zaplanowane wykorzystanie przynajmniej jednej dobrej praktyki jeszcze w tym roku szkolnym – maj-czerwiec 2017
9. Szkolenie dotyczące PISA (Study visit: Where are we on our way, Europe? Analysing PISA results) 31.07-4.08.2017. W trakcie wyjazdu nauczyciele zapoznają się z faktami, pomysłami na edukację, dzięki którym Finlandia przoduje w osiąganiu wysokich wyników.
10. Szkolenie w Holandii (Structured Study Visit to Schools/Institues & Traning Seminar in Netherlands) 19-25.11.2016. W trakcie wyjazdu nauczyciele zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat poszczególnych systemów edukacji, będą obserwowali lekcje, przeprowadzą dyskusje z wybranymi nauczycielami i wymienia się doświadczeniami.
11. Po zakończeniu wszystkich mobilności odbędzie się spotkanie wszystkich uczestników szkoleń z dyrektorem szkoły, wspólnie zostaną przedstawione osiągnięcia, wnioski, odpowiedzi na pytania. Zostanie przygotowany plan rozpowszechniania efektów szkoleń z uwzględnieniem pozostałych nauczycieli , społeczności lokalne, partnerów szkoły i innych mediów.- grudzień 2017
Zakładane produkty:
- strona internetowa, filmy, sprawozdania, prezentacja na radzie pedagogicznej, na spotkaniach z rodzicami, itp.- na zakończenie całego projektu (grudzień 2017),
- e-publikacja z analizą wszystkich systemów edukacyjnych, które mieliśmyszansę obserwować i badać ze szczególnym uwzglednieniem tych punktów, które planujemy wykorzystać w swojej pracy i na terenie naszej placówki
- lista pomysłów i pomocy naukowych, które mieliśmy szansę podpatrzeć u innych podczas szkoleń i rozpowszechnienie jej.- I semestr w roku szkolnym 2017/2018
Zakładane rezultaty:
- poprawa wyników testów gimnazjalnych. Udział w szkoleniach w Finlandii pokaże nam ich sposoby na osiąganie wysokich wyników, umożliwi nam zastosowanie ich metod w naszej pracy i osiągnięcie wzrostu wiedzy i umiejętności naszych uczniów
- poprawa wizerunku przyjaznej wszystkim szkoły. Nasi uczniowie deklarują pozytywne nastawienie do szkoły, ale obserwacja sposobów islandzkich nauczycieli na „uszczęśliwienie” uczniów może nam pomóc poprawić ten wizerunek. Islandia to kraj szczęśliwych ludzi według ostatnich badań- zastosowanie ich pomysłów może pomóc Polakom. Którzy w tym samym badaniu plasują się na 60 miejscu.
- zwiększenie różnorodności pomocy naukowych i metod pracy. Obserwacje innych nauczycieli w pracy, naszym kraju. Finlandia ma znaczące osiągnięcia w dziedzinie PISA, pozostałe kraje szeroko stosują technologię niedostępne w Polsce. , a które mogą pokazać pewne zagadnienia w innej perspektywie (fizyka, chemia, matematyka, język angielski),
-poprawa jakości pracy szkoły wynikająca z poprzednich punktów. Obserwacja innych systemów edukacji może nam pomóc poprzez wykorzystanie dobrych praktyk innych krajów.
- określenie, w jaki sposób pracować z dziećmi z dysfunkcjami , by lepiej wykorzystać ich potencjał. W Finlandii i Islandi dzieci z zaburzonymi możliwościami są istotna częścią społeczności szkoły. Chcemy się dowiedzieć, jak poprawić lub polepszyć nasze działania.