Modernizacja oświetlenia ulicznego w Koszalinie
840 953,71 zł
Przedmiotem projektu jest modernizacja oświetlenia znajdującego się w mieście na oświetlenie zmniejszające uciążliwość infrastruktury dla środowiska.
Inwestycja zlokalizowana jest w Koszalinie, w obrębie dróg powiatowych, gminnych i wewnętrznych.
Wymiana oświetlenia w ramach projektu jest przeprowadzona przy następujących ulicach:
- ul. H. Kołłątaja: 16 nowych źródeł światła, lata realizacji 2014-2015 (ZREALIZOWANE);
- ul. O. Lange: 76 nowych źródeł światła, lata realizacji 2015-2016 (ZREALIZOWANE);
- ul. T. Boya Żeleńskiego: 16 nowych źródeł światła, lata realizacji 2017, ul. j. Kasprowicza:
16 nowych źródeł światła, lata realizacji 2017 (ZREALIZOWANE);
- ul. Zielona: 28 nowych źródeł światła, lata realizacji 2017-2019 (ZREALIZOWANE);
- ul. Fałata (wewnętrzna): 45 nowych źródeł światła, lata realizacji 2019-2020 (ZREALIZOWANE);
- ul. M.J.Piłsudskiego, ul. T. Kościuszki: 131 nowych źródeł światła, lata realizacji 2020-2023.
Słupy oświetlenia ulicznego na modernizowanych ulicach miały od 32 do 47 lat i były wyeksploatowane, a ich stan techniczny zagrażał bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Oświetlenie starego typu, wykorzystujące żarówki rtęciowe i sodowe jest energochłonne
(znaczna część pobieranej energii jest przetwarzana na energię cieplną), dlatego pomimo dużej mocy żarówek, przekładającej się na wysokie zużycie energii,
uzyskiwane oświetlenie było słabsze niż przy zastosowaniu nowoczesnych źródeł światła o mniejszej mocy.
Realizacja stosowanych rozwiązań w projekcie opiera się na rozbudowanych układach sterowania tzw. matrycą diodową LED, wyposażoną w czujnik temperatury,
pozwalający sterować strumieniem świetlnym oraz ograniczać pobór mocy zapobiegając uszkodzeniu diody.
Zastosowane w oświetleniu miejskim oprawy ledowe charakteryzują się wysoką trwałością,obejmującą zakres od 50-100 tys. godzin świecenia; wysoką odpornością na temperaturę
pracy od -40 do +55°C; brakiem szkodliwej dla środowiska rtęci; niskim napięciem zasilania, które obniża ryzyko porażenia prądem elektrycznym lub powstania pożaru; niską
awaryjnością i wysoką odpornością na wstrząsy, uderzenia i wibracje; niskimi kosztami eksploatacji. Ponadto światło ledowe pozbawione jest promieniowania IR i UV (podczerwonego i nadfioletowego).
Projekt jest przejawem efektywnego gospodarowania zasobami przyrodniczymi miasta.
Modernizacja oświetlenia przyczyni się nie tylko do bardziej racjonalnego gospodarowania energią elektryczną, ale również wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jest uzupełnieniem szerszego katalogu działań z zakresu wdrożenia zrównoważonej mobilności miejskiej.
Wzrost liczby słupów oświetleniowych (wyższa liczba lamp montowanych niż demontowanych) wynika ze zmiany przepisów w zakresie rozstawu słupów oświetleniowych i wprowadzenia norm:
-PN-EN 13201-2:2007 Oświetlenie dróg- wymagania oświetleniowe,
-PN-EN 13201-2:2005 Oświetlenie dróg,
-PN-EN 60598-2-2:2002 Oprawy oświetleniowe - Wymagania szczegółowe – Oprawy oświetleniowe drogowe.
Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie
ul.Połczyńska 24, 75-815 Koszalin