Najczęściej zadawane pytania
- Od kiedy będzie obowiązywał nowy system gospodarki odpadami?
Nowy system będzie obowiązywał od 01 lipca 2013 roku.
- Do kiedy można korzystać z indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych?
Indywidualne umowy będą obowiązywać do 30 czerwca 2013 roku.
- Czy aktualnie obowiązujące umowy na odbiór odpadów komunalnych po 30.06.2013r. same stracą ważność?
Z uwagi na fakt, iż są to umowy cywilno-prawne powinny zostać wypowiedziane przez strony umowy.
- Jaka będzie metoda naliczania opłaty?
Samorząd jest zobligowany wybrać najlepszą i najsprawiedliwszą metodę naliczania opłaty. W tym celu najpierw zostaną przeprowadzone spotkania z mieszkańcami, następnie zebrane opinie mieszkańców za pomocą specjalnie przygotowanej ankiety. Potem zostanie podjęta przez Radę Miejską w Koszalinie uchwała w sprawie wyboru metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Kto będzie ustalał stawkę za gospodarowanie odpadami?
Upoważnienie do ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w formie uchwały, na podstawie art. 6k ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma Rada Miejska.
- Czy segregując odpady będę płacił mniej?
Tak. Rada gminy określi niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
- Czy będzie nadzór czy faktycznie segregowane są odpady , zgodnie z deklaracją?
Tak. Firma wywozowa będzie zobowiązana informować gminę o nieprawidłowościach w tym zakresie. (Wg art. 9n ust. 3pkt. 4 w sprawozdaniu kwartalnym podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości wskazuje właścicieli nieruchomości, którzy zbierają odpady komunalne w sposób niezgodny z deklaracją.
- Co się stanie, jeżeli właściciel nieruchomości zadeklarował, że będzie segregował odpady a ich nie segreguje?
Ponieważ opłata za odpady segregowane będzie niższa, a za odpady niesegregowane wyższa, w przypadku stwierdzenia, że odpady nie są segregowane, zostanie wydana decyzja administracyjna o nałożeniu na właściciela nieruchomości wyższej opłaty.
- Czy nowy system gospodarki odpadami obejmie właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne?
Obecnie nowy system nie obejmie nieruchomości niezamieszkałych, jednak docelowo ten wariant będzie rozważany.
- Kto będzie wyposażał nieruchomość w pojemniki na odpady?
Wyposażenie nieruchomości w pojemniki, zgodnie z ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - art.5 ust.1 pkt.1 - należy do obowiązków właściciela nieruchomości, jednakże firma odbierająca odpady, wybrana w przetargu przez samorząd, może być zobowiązana do zagwarantowania mieszkańcom możliwości nabycia pojemników w formie ich zakupu, dzierżawy, bądź najmu.
- Gdzie należy składać deklarację o wysokości opłaty?
Właściciel nieruchomości (w tym współwłaściciel, użytkownik wieczysty, zarządca,) będzie zobowiązany złożyć deklarację w Urzędzie Miejskim w Koszalinie.
- Do kiedy należy składać deklarację?
Pierwszą deklarację właściciel nieruchomości będzie zobowiązany złożyć w terminie wyznaczonym przez samorząd w uchwale ustalającej wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości, obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia. Uchwała zawierać będzie także informację o terminach i miejscu składania deklaracji. Pierwszą deklarację najprawdopodobniej będzie trzeba złożyć do końca I kw. 2013r. Każda kolejna będzie składana w przypadku powstania zmiany będącej podstawą naliczania opłaty, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany. (np. zmieni się liczba osób zamieszkujących daną nieruchomości, a opłata naliczana jest wg metody od liczby mieszkańców).
- Kto będzie pobierał opłatę za gospodarowanie odpadami?
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobierana będzie przez Gminę Miasto Koszalin.
- Kto będzie składał deklarację i ponosił opłatę?
Obowiązek złożenia deklaracji należy do właściciela nieruchomości, przez którego rozumie się także współwłaściciela, użytkownika wieczystego, dzierżawcę, czy zarządcę nieruchomości. W przypadku budynków wielolokalowych w imieniu mieszkańców deklarację wypełni i złoży do urzędu zarząd spółdzielni mieszkaniowej, wynajęty zarządca, czy zarząd wspólnoty.
a) Opłatę natomiast ponosić będą wszyscy wytwarzający odpady, tzn. mieszkańcy.
- Co się stanie w przypadku ,kiedy nie złożę wymaganej deklaracji w terminie?
W razie nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji Prezydent Miasta określi, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. (Art. 6o ustawy ucpig)
- Co w przypadku, kiedy nie będę płacił za odpady?
W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, Prezydent Miasta określi, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym, że uprawnienia organów podatkowych przysługują Prezydentowi Miasta.
- Jak często trzeba będzie wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami?
Samorząd ustali, w drodze uchwały, termin, tryb i częstotliwość wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i poinformuje o nich mieszkańców miasta. Może to być np. opłata miesięczna, dwumiesięczna, lub kwartalna.