Parowóz na tory
W połowie przyszłego roku w Koszalinie i okolicy pojawi się nie lada atrakcja: poruszający się po wąskich torach parowóz. Będzie to doskonała okazja, by z bliska zapoznać się historią „stalowych koni” użytkowanych przez Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej.
11 lutego w lokomotywowni kolei wąskotorowej podpisano umowę na „Wykonanie naprawy parowozu Px48 nr ewidencyjny 3901 oraz naprawy tendra Pt6x48”. Zadanie jest realizowane w ramach koszalińskiego budżetu obywatelskiego z roku 2015 o wartości 500.000,00 zł, którego realizatorem jest MZK Sp. z o.o. w Koszalinie. Umowę podpisali Andrzej Bacławski, prezes koszalińskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji oraz Paweł Chorogiewski i Paweł Ruksza, przedstawiciele poznańskiej firmy Wood - Pack Sp. z o.o.
Pierwszy przetarg nieograniczony na remont parowozu Px48-3910, użyczonego Towarzystwu Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej przez ówczesne Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. został ogłoszony w kwietniu 2016 r. Ze względu na brak chętnych ogłaszano kolejne przetargi – razem przeprowadzono ich siedem. W tym czasie nastąpiła zmiana parowozu - Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej pozyskało inny parowóz Px48 (nr ewidencyjny 3901) w ramach nawiązanej współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie. Parowóz znajduje się w skansenie Pomorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach i był eksploatowany do 1996 r.
Ostatni przetarg wyłonił wykonawcę. Jest nim firma Wood - Pack Sp. z o.o. z Poznania, która wyremontuje parowóz za 585.357 zł. Parowóz ma być gotowy w czerwcu 2020 r.
Fundusze na realizację zadania w ramach KBO miasto przekazało MZK w grudniu 2016 r.
W podpisaniu umowy uczestniczyli także mocno zainteresowani finalizacją pomysłu prezydent Piotr Jedliński, Paweł Gajdzica, prezes TKKW oraz przedstawiciele Muzeum Narodowego w Szczecinie – Jerzy Baranowski i Tomasz Budzan.