Koszaliński Kongres Kultury został doceniony
8 grudnia podczas III Forum MADE IN KOSZALIN przedstawiciele Centrum Biznesu Fundacji CIP wręczyli laury i wyróżnienia, których ideą jest promowanie patriotyzmu lokalnego, designu oraz firm i wydarzeń. W kategorii KULTURA i DESIGN MADE IN KOSZALIN jednym z trzech zwycięzców został Koszaliński Kongres Kultury. Laur MADE IN KOSZALIN odebrała Dorota Pawłowska dyrektor Wydziału Kultury i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego, będącego głównym organizatorem Kongresu.
Pozostali laureaci w tej kategorii to Monika Zawierowska-Łozińska oraz Good Vibe Festival Mateusz Prus. Wyróżnienia otrzymali Centrum Kultury 105 za Hanza Jazz Festiwal oraz Analog Piotr Śmierzewski.
Przypomnijmy, że w październiku br. mieszkańcy Koszalina nadsyłali nominacje do Laurów MADE IN KOSZALIN 2017. Wpłynęło ich 250 w trzech kategoriach: biznes, kultura i design oraz styl życia i inspiracje. Finalistów i laureatów Laurów MADE IN KOSZALIN 2017 wybrała Kapituła III Forum MADE IN KOSZALIN. W trakcie Forum, które odbyło się w City Boxie, finaliści zaprezentowali swoje projekty.
INFORMACJA O KOSZALIŃSKIM KONGRESIE KULTURY
Koszaliński Kongres Kultury odbył się w dniach 14-15 października 2016 r. w Centrum Kultury 105. Inicjatywa jego zorganizowania to wynik wielu dyskusji twórców, działaczy i uczestników życia kulturalnego, m.in. Rady Kultury i Komisji Kultury RM, nt. sytuacji koszalińskiej kultury. Za kompleksową organizację i koordynację wydarzenia odpowiedzialny był Wydział Kultury i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Koszalinie.
Kongres jako miejsce integracji środowiska artystycznego oraz wyrażania pomysłów, spostrzeżeń i obaw dotyczących szeroko rozumianej sfery kultury był odpowiedzią na potrzeby wzmocnienia współpracy środowiska artystycznego, zaangażowania w uczestnictwo w kulturze ludzi młodych i środowisk związanych z biznesem, a także stworzenia Programu Rozwoju Kultury. Jednym z jego celów było wypracowanie rekomendacji, które są już dziś wykorzystywane podczas rozwiązywania kluczowych problemów zw. z koszalińską kulturą (przykładem może być uruchomiony w październiku Koszaliński Grafik Kultury). Pokongresowe postulaty zostały też uwzględnione we wprowadzonym w czerwcu br. Programie Rozwoju Kultury Koszalin 2018/2028.
Jednak zanim doszło do samego Kongresu na przełomie września i października przeprowadzono cztery debaty przedkongresowe w tematach:
I - Uczestnictwo w kulturze,
II – Tożsamość lokalnej kultury jako ważny składnik tożsamości miasta,
III - Kultura a biznes,
IV - Kultura młodych.
Wszystkie były otwarte dla mieszkańców i zakończone spisaniem wniosków i postulatów przez powołany w tym celu Zespół. Zebrany materiał stał się podstawą dyskusji kongresowych. Należy podkreślić, że realizacja debat była możliwa między innymi dzięki zaangażowaniu dziennikarzy - przedstawicieli koszalińskich mediów, którzy podjęli się ich przygotowania i poprowadzenia.
Pierwszy dzień KKK odpowiadał na pytanie jaka jest koszalińska kultura. Przedstawione zostały wyniki badań – diagnozy stanu kultury i badań ankietowych dotyczących potrzeb mieszkańców w zakresie kultury. Podsumowane zostały także wnioski i postulaty z debat przedkongresowych. Gościem specjalnym tego dnia była aktorka Stanisława Celińska.
Drugi dzień KKK – był próbą podsumowania i odpowiedzi na pytanie, co należy zmienić, udoskonalić, rozwijać w obszarze kultury w Koszalinie, m.in. w kontekście przygotowania Programu Rozwoju Kultury. Tego dnia miały miejsce prezentacje w formule Pecha Kucha działań/projektów realizowanych przez różne podmioty w Koszalinie, które mogą być przykładami tzw. dobrych praktyk. Dzień ten uświetnił swoim wykładem dziennikarz i publicysta Jacek Żakowski.
Integralną częścią Kongresu był warsztat dotyczący budowy dokumentów strategicznych tj. Program Rozwoju Kultury, prowadzony przez Fundację Res Publica z Warszawy. Do udziału w warsztacie, zaproszone zostały osoby czynnie uczestniczące w opracowaniu Programu Rozwoju Kultury dla Koszalina.
Warto wspomnieć, że oprawę graficzną Kongresu przygotowała koszalińska pracownia projektowa „Dobry Sztos”. Formuła którą zaproponowali, pomysłowość i dopracowanie wszystkich detali wizualizacji w znaczący sposób ubarwiły Kongres i wpłynęły na ożywienie i podniesienie atrakcyjności wydarzenia.
Podczas trwania Kongresu w holu kina Kryterium, w ciekawie zaaranżowanych stanowiskach, prezentowały się koszalińskie instytucje kultury, organizacje pozarządowe i szkoły artystyczne. Pomysłowo przygotowane stanowiska były kolejnym elementem mającym pozytywny wpływ na wizerunek wydarzenia.
Koszaliński Kongres Kultury był wyjątkowym wydarzeniem, które szerokim echem odbiło się w mediach lokalnych i regionalnych. Kongres spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno twórców jak i mieszkańców – uczestników kultury. Połączył wiele środowisk i dziedzin związanych z szeroko rozumianą kulturą, biznesem czy dizajnem. Wszystko to sprawiło, że na rok 2018 zaplanowano jego kolejna edycję.