Rusza teleopieka

01.06.2017
teleopieka

1 czerwca 2017 r. gmina Koszalin jako pierwsza w województwie zachodniopomorskim wprowadza regularną usługę teleopieki wraz ze wzmocnieniem usług opiekuńczych.

Realizacja zadania: od 1 czerwca do 31 grudnia 2017 r.

Finanse: 145 tys. zł - zabezpiecza samorząd Koszalina.

W tym:

Usługa teleopieki - 22.700 zł ( realizacja zadania przez firmę zewnętrzną).

Wzmocnienie usług opiekuńczych - 122.300 zł (zatrudnienie czterech opiekunek, koordynatora w dziale usług opiekuńczych oraz wyposażenie stanowisk).

TELEOPIEKA

Od 1 września do 30 listopada 2016 r. gmina Koszalin przeprowadziła 3-miesięczny pilotaż teleopieki skierowany do 28 osób, podopiecznych usług opiekuńczych i mieszkańców Domu Pomocy Społecznej. Uruchomienie regularnej usługi teleopieki jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania mieszkańców miasta. Teleopieka umożliwi funkcjonowanie w swoim środowisku zamieszkania osobom, które ze względu na wiek oraz stan zdrowia wymagają stałego monitoringu i pomocy innych. Zapewni bezpieczeństwo i wsparcie osób samotnych pozostających w domu.

1 czerwca br. gmina Koszalin wprowadza usługę teleopieki regularnej, z której skorzystać mogą mieszkańcy Koszalina, którzy ukończyli 75 lat.

Usługa teleopieki regularnej polega na sprawowaniu opieki przez centrum monitoringu prowadzone przez firmę Infomedic przez 24 h, 7 dni w tygodniu, przyjmowaniu zgłoszeń SOS od podopiecznych (za pomocą czerwonego przycisku na specjalnej opasce lub telefonu), wzywaniu Pogotowia Ratunkowego, Policji, Straży Miejskiej (w przypadku nagłej sytuacji zagrażającej życiu lub odniesionych przez seniora obrażeń), kontakcie z rodziną podopiecznego lub osobą wskazaną, celem udzielenia pomocy czy wsparcia.

Usługa jest nieodpłatna. Mogą z niej skorzystać wszyscy chętni mieszkańcy Koszalina, którzy ukończyli 75 lat. Odpowiedzialnym za realizację usługi teleopieki jest Dom Pomocy Społecznej w Koszalinie. Realizatorem usługi jest Firma Infomedic, wybrana w drodze zapytania ofertowego z 10 maja 2017 r. na „Świadczenie usługi całodobowej Teleopieki domowej.”

Wnioski na realizację usługi dostępne i przyjmowane są w siedzibie Domu Pomocy Społecznej przy ul. L. Teligi 4 w Koszalinie. Tam też można bezpośrednio uzyskać informacje na temat usługi lub też korzystając z połączenia telefonicznego ( 94 717-08-90), w godzinach od 7.00 do 15.00. Umowę na świadczenie usługi teleopieki podopieczny podpisuje bezpośrednio z Firmą Infomedic.

Firma Infomedic użycza nieodpłatnie podopiecznemu sprzęt w postaci opaski na nadgarstek z tzw. „czerwonym przyciskiem” SOS oraz telefon komórkowy z modułem łączności Bluetooth wraz z instrukcją obsługi. Obowiązek zakupienia karty SIM i koszty związane z doładowaniem lub abonamentem leżą po stronie podopiecznego.

Wzmocnienie usług opiekuńczych DPS

Wzmocnienie usług opiekuńczych DPS nastąpi poprzez wydłużenie czasu świadczonych usług w godzinach 7.00-20.00 oraz zaopiekowanie się większą liczbą podopiecznych. Odpowiednio zorganizowane usługi opiekuńcze umożliwią zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych z zachowaniem optymalnego stopnia samodzielności, a tym samym pozostanie w środowisku zamieszkania i opóźnienie momentu, w którym konieczne jest zapewnienie całodobowej opieki instytucjonalnej.

Stale wzrasta zapotrzebowania na usługi opiekuńcze (2015 r. – 267 osób, w 2016 r. – 308 osób). Większość podopiecznych mieszka sama (272 osoby) i nie posiada bliskiej rodziny lub członkowie rodziny mieszkają w innym miejscu i nie są w stanie sprawować opieki.

Wzrasta liczba osób obłożnie chorych i/ lub samotnych, którymi należy zaopiekować się przez 7 dni w tygodniu: w 2016 r. – 16 osób, w lutym 2017 r. – 21 osób.

Wzrasta również liczba osób oczekujących na miejsce w Domu Pomocy Społecznej (obecnie na DPS w Koszalinie oczekuje 18 osób, w tym 5 osób korzystających z usług opiekuńczych, na DPS poza Koszalinem oczekuje 11 osób, w tym 3 osoby korzystające z usług opiekuńczych.

Usługi opiekuńcze są zabezpieczane przez 29 etatowych opiekunek Domu Pomocy Społecznej oraz przez firmę zewnętrzną, tj. Białogardzką Spółdzielnię Socjalną „Feniks”. Usługi opiekuńcze zostaną wzmocnione poprzez zatrudnienie dodatkowo czterech opiekunek w Dziale Usług Opiekuńczych.

 

Budżet roczny koszalińskiego samorządu na realizację usług opiekuńczych to około 2 mln zł.

Szczególy dotyczące teleopieki przedstawiono podczas konferencji prasowej w dniu startu programu.

teleopieka

Miejski Rzecznik Konsumentów

MIEJSKI

RZECZNIK

KONSUMENTÓW

PRZEJDŹ

Koszalin na Facebooku